خانه / آموزش / عمومی / آموزشی روت گوشی اندروید

آموزشی روت گوشی اندروید

در صورتی که به دنبال حذف نرم افزار سیستمی اندروید هستید که به صورت پیش فرض این برنامه‌ها روی گوشی نصب شده است نیاز به روت کردن گوشی خواهید داشت. در بیشتر موارد شرکت‌هایی مثل سامسونگ و هواوی اقدام به نصب برنامه‌های پیشفرض فراوانی روی گوشی‌های خود کرده‌اند که عملا به بیشتر این برنامه‌ها هیچ نیازی نداریم. مشکلی که در این این بین وجود دارد این است که امکان حذف برنامه‌های پیش فرض در گوشی‌ها وجود ندارد و بهترین راه روت کردن گوشی خواهد بود. در این آموزش قصد دارم به معرفی دو روش برای روت گوشی سامسونگ یا روت گوشی هواوی بپردازم. البته این روش صرفا برای این دو نوع گوشی نیست و برای بیش از 98 درصد از دیوایس‌های اندرویدی می‌توانید استفاده کنید.

اگر به دنبال روت کردن گوشی اندروید خود هستید قبل از هر چیزی باید بدانید که روت گوشی اصلا کار سختی نیست و با نصب یک برنامه و چند کلیک به سادگی می‌توانید هر گوشی اندرویدی که دارید را روت کنید. از مزایای روت کردن می‌توان به دسترسی به فایل‌های ریشه‌ای اندروید، بهینه سازی منابع سخت افزاری و نرم افزاری با حذف برنامه‌های سیستمی، اورکلاک کردن گوشی و استفاده از حداکثر توان گوشی و امکان نصب رم کاستوم روی گوشی اشاره کرد.

روت گوشی چیست ؟

روت یا Root در لغت به معنی ریشه است و در کاربرد سیستم عامل اندرویدی می تواند به معنای دسترسی ریشه‌ای و عمقی به سیستم عامل و تنظیمات آن یا دسترسی کامل به فایل‌های سیستمی باشد. بنابراین به صورت کلی معنی Root کردن گوشی می‌تواند این باشد که شما با روت کردن می‌توانید به آزادی عمل در تغییر تنظیمات دلخواه روی موبایل خود برسید که در صورت روت نبودن گوشی این امکان توسط شرکت سازنده لغو شده که با روت کردن به این آزادی خواهید رسید.

سیستم عامل اندروید به صورت رایگان و متن باز ارائه شده است و به این معنی است که می‌توانید تغییراتی را روی آن اعمال کنید، اما با وجود عدم دسترسی به ریشه فایل‌های سیستمی که شما را به روت کردن نیازمند خواهد کرد، این ماجرا با متن باز بودن در تضاد است که با ROOT گوشی می‌توانید به آن برسید.

مضرات روت كردن گوشي چیست؟

  • در صورت روت کردن گوشی شما فاقد گارانتی و ضمانت خواهد شد. بنابراین اگر گوشی خود را به تازگی تهیه کرده‌اید و هنوز گوشی شما امکان استفاده از گارانتی را دارد فعلا از ROOT کردن گوشی اندرویدی خود دوری کنید.
  • روت کردن گوشی گاها ممکن است با تلخی مواجه شده و گوشی شما به خوبی روت نشود که در این صورت مشکلاتی در آینده برای شما ایجاد خواهد شد.
  • در صورت روت بودن گوشی دسترسی به فایل‌های سیستمی به صورت کاملا آزاد برقرار است، بنابراین در صورت نصب برنامه از منابع ناشناس و غیر مطمئن ممکن است گوشی شما به بدافزار آلوده شود.
قبل از اینکه اقدام به انجام روت بکنید، تاکید می‌کنیم که انجام این کار هیچ مسئولیتی را متوجه مگ میزبان‌فا نکرده و مسئولیتی در قبال مشکلاتی که ممکن است در هنگام root گوشی برای شما به وجود بیاید مورد پذیرش ما نیست.

فواید روت گوشی

  • توانایی در نصب برنامه‌هایی که نیاز به دسترسی روت دارند.
  • امکان حذف نرم افزار سیستمی اندروید
  • قابلیت تهیه نسخه پشتیبان یا Backup از گوشی در روی حافظه SD
  • دسترسی به آخرین نسخه منتشر شده اندروید و ارتقا اندروید گوشی
  • امکان سفارشی سازی و تغییرات دلخواه در تمامی بخش‌های گوشی
  • امکان تغییر محل نصب برنامه‌ها از حافظه تلفن به حافظه SD Card
  • امکان استفاده از توان حداکثری گوشی، کاهش مصرف باتری، اختصاص حافظه بیشتر برای اجرای برنامه‌ها
  • و…

همانطور که می‌بینید استفاده از روت گوشی در مقابل مضرات آن بسیار بیشتر است و محدودیت‌هایی که شرکت‌های سازنده با قفل کردن گوشی روی آن اعمال می‌کنند از بین خواهد رفت.

جهت استفاده از آموزش تصویری روت گوشی اندروید کلیک کنید.

درباره الهام یزدان پرست

بیش از 3 سال است که در زمینه آی تی و فناوری اطلاعات در حال تحقیق و مطالعه است، مدرک آکادمیک تحصیلی ندارد اما دکترای موفقیت دارد، عاشق یادگیری و یاد دادن است و دستی هم در فلسفه دارد.

پیشنهاد بررسی

آموزش رفع خطای the connection untrusted

در بستر اینترنت برای تبادل اطلاعات از پروتکل HTTP استفاده می شود. HTTP مخفف کلمات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.